Audio

Dlaczego właśnie Alt-18?

Poniżej wyliczam powody, dla których zdecydowałem się na zwrotnicę o nachyleniu 18 dB/okt, a nie 12 lub 6 dB/okt:

  1. Oryginalnie GDN jest filtrowany 6 dB/okt przy częstotliwości odcięcia 1 kHz, więc przenosi ze zbyt dużym natężeniem średnie tony 1–2 kHz. Niestety z powodu dużej masy membrany nie mają one tu szybkości, ani barwy – zakłócają pracę GDM. Poza tym emitowanie wyższych średnich tonów przez membranę o średnicy aż 25 cm pociąga za sobą dużą kierunkowość takiej emisji. Rozwiązaniem jest zwiększenie stromości tego zbocza filtru, by odtwarzaniem tonów średnich zajmował się tylko GDM, a nie wraz z typowo basowym głośnikiem. Gdyby ta częstotliwość podziału leżała dużo niżej, zbocze to mogłoby mieć mniejsze nachylenie. Przykładowo dla 500 Hz spróbowałbym 12 dB/okt, a dla 300 Hz 6 dB/okt.
  2. Podobnie GDM przy odcięciu od dołu 6 dB/okt emituje ze zbyt dużym natężeniem swój (wraz ze zbyt małą komorą) silny rezonans leżący w okolicy 600 Hz. Objawia się on w postaci efektu "puszki" – jednego ze składników "brzmienia Altusowego". Duża stromość tego zbocza charakterystyki częstotliwościowej filtra staje się więc sprawą kluczową – nowy filtr tłumi ten rezonans o 17 dB. Dodatkowo okazało się konieczne niewielkie przytłumienie całego GDM. Z punktu widzenia GDM możnaby rozważać filtrację niższego rzędu, gdyby głośnik ten dobrze przetwarzał już od co najmniej 500 Hz.
  3. Stosowanie dużego nachylenia od góry przy GDM nie jest sprawą krytyczną, choć występują podobne szkodliwe efekty jak w p.1 (słaby wykres wodospadowy i duża kierunkowość). Użycie dobrego głośnika wysokotonowego zwiększa sens dużej stromości tego zbocza. Ponadto w Altusach oryginalnie jest za wysoka druga częstotliwość podziału ok. 8 kHz, co zmusza do przetwarzania tego obszaru przez GDM nie mającego w tym zakresie dobrej charakterystyki wodospadowej.
  4. Bardzo ważną rzeczą jest strome odcięcie głośnika wysokotonowego eliminujące jego rezonans i zniekształcenia na tonach średnich, w szczególności dotyczy to głośników tubowych. Poprzednie nachylenie 6 dB/okt to niezbyt korzystne rozwiązanie. Tym wymaganiom może sprostać FGP wyższego rzędu np. 18 dB/okt (co jest często stosowane w markowych konstrukcjach), jednocześnie pozwalający pracować głośnikowi od nieco niższej częstotliwości podziału poprawiając szybkość względem GDM.
  5. Przy przeciwnych polaryzacjach sąsiednich głośników zwrotnica Butterwortha 3-go rzędu jest zwrotnicą najwyższego rzędu będąc jako całość filtrem wszechprzepustowym APF (all-pass filter) jeszcze 1-go rzędu (APF1). Oznacza to, że cała kolumna fazowo zachowuje się jak ze zwrotnicą rzędu 2-go, choć z gorszą charakterystyką kierunkową.

Przyjmując oryginalne nie za dobre rozwiązanie w postaci zwrotnicy 4 x 6 dB/okt (zapewne powody ekonomiczne) wydaje się, że w takich warunkach dobór częstotliwości podziału dokonany przez Tonsil był optymalny:

  1. Nie można zejść z pierwszą częstotliwością podziału poniżej 1 kHz, gdyż zbyt wyraźnie zaznaczy się rezonans GDM na 600 Hz, a moc całego zestawu spadnie z powodu zbyt małej mocy GDM.
  2. Nie za bardzo można już mniejszyć drugą częstotliwość podziału poniżej 8 kHz, gdyż zbyt mało byłyby tłumione rezonanse i zniekształcenia tubowego GDWT na średnich tonach (już oryginalnie są zdecydowanie za słabo tłumione).

Dla stosowania zwrotnic o nachyleniu zaledwie 6 dB/okt muszą być spełnione określone warunki. Jeśli dysponujemy głośnikami poprawnie przenoszącymi (włącznie z dobrym wykresem wodospadowym) pasmo częstotliwości z zapasem co najmniej 1–1.5 oktawy poza częstotliwości podziału w paśmie zaporowym filtra, możemy stosować fazowo idealną filtrację 6 dB/okt, w przeciwnym razie trzeba użyć filtru wyższego rzędu. Niestety w Altusach nie ma sprzyjających okoliczności (głośników) na zwrotnicę 6 dB/okt – przepuszcza ona zakresy źle przetwarzane przez poszczególne głośniki (niemające dostatecznego zapasu poprawnie przetwarzanego pasma), charakteryzujące się również zniekształceniami fazy wynikającymi ze słabych wykresów wodospadowych tych głośników w tych obszarach. Z grubsza rzecz ujmując, w tym przypadku Alt-18 niejako przesłania swoją nieidealną charakterystyką wodospadową dużo gorsze analogiczne wykresy samych głośników, które przy filtrach 6 dB/okt przechodzą ze zbyt słabym tłumieniem. Osoby, które wykonały tę zwrotnicę potwierdzają zdecydowaną przewagę Alt-18 nad oryginalną 4 x 6 dB/okt.

Powyższemu przyświeca zasada, zanim zabierzesz się za aspekty fazy, posprzątaj "śmiecie" tj. kwestie amplitudowe i "wodospadowe" charakterystyk samych głośników.

Próby po zainstalowaniu już samej zwrotnicy, bez wymiany głośnika GDWT, dały zauważalną poprawę jakości brzmienia tego głośnika. Oczywiście sugeruję wymianę głośnika tubowego na kopułkowy.